"Wat doe ik hier?!!" - Reisverslag uit Shenzhen, China van Tom Hoorn - WaarBenJij.nu "Wat doe ik hier?!!" - Reisverslag uit Shenzhen, China van Tom Hoorn - WaarBenJij.nu

"Wat doe ik hier?!!"

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

28 Oktober 2006 | China, Shenzhen

Eindelijk weer een bericht over wat ik zoal doe hier in China:) Om maar mee te beginnen het Chinese naar school gaan, want dat doe ik het grootste deel van de tijd. 's Ochtends om 6.00 uur op om de etensresten van de vorige avond naar binnen te werken. Als me dat weer gelukt is, is het haasten om de bus van 6.30 uur te pakken. Vervolgens kan ik nog even lekker drie kwartier verder slapen! Heel normaal, want hier zie je mensen op de meest vreemde plekken slapen, zelfs in een stampvolle bus die zich door het chaotische verkeer probeert te werken. Als ik dan rond 7.15 uur op school aan kom heb ik leesles Engels/Chinees gemist, maar gelukkig ben ik op tijd voor ochtendgymnastiek. Dat was leuk, voor een paar keer. Ik doe mijn ochtendbeweging toch liever op de Veluwe, in alle rust, fietsend naar school. Terug met z'n 50-en in het lokaal beginnen de lessen scheikunde, aardrijkskunde, politiek enz. Elk 40 minuten, 10 minuten pauze tussen de lessen. De school tassen worden niet op de grond gegooit, (wat ik eerst wel deed zoals ik gewend was) maar netjes aan de haak aan ieders tafeltje gehangen. Na het "Laoshi hao!" (hallo leraar) van de klas, begint de leraar in een microfoon te praten, vaak met behulp van een Powerpoint presentatie. Dat houdt hij dan 40 minuten vol, nauwelijks interactie. En als ik dan van achter uit de klas om me heen kijk zie ik ook hier mensen, verstopt achter een stapel boeken, slapen.

Zelf af en toe ook de grootste moeite om wakker te blijven, maar als het dan weer tot me doordringt dat ik nog steeds niet veel van de les begrijp, begin ik 'ijverig' te studeren. Woordenlijsten, kinderboekjes en ik probeer om karakters te schrijven (te tekenen dus). Het Chinees wordt voor mij al wat minder 'Chinees', maar het blijft Chinees en erg moeilijk. Om deze taal echt goed te gaan leren is 1 jaar niet genoeg en zal ik meer moeten doen dan voor mijn VWO-diploma. Ik ben erg goed in het zoeken naar de makkelijkste weg en met bodylanguage (waar ik nu een expert in ben) en zeer beperkt Engels, kan je toch makkelijker communiceren dan in het Chinees. Maar als ik dan in de bus een zwaar simpel gesprekje in het Chinees heb gevoerd, geeft dat wel een kick en motivatie om toch zo veel mogelijk Chinees te praten.

In ieder geval, als ik dan eindelijk geconcentreerd bezig ben gaat de bel, hier een piano-melodietje. 12.05 uur, tijd voor de lunch. In een grote schoolkantine, rijst met een Chinees gerecht en soep. Niet verkeerd, maar buiten de school eten is beter. Gewoon even uit eten tussen de lessen door:) Om 14.00 uur beginnen de lessen weer, bijvoorbeeld sport-klas. Je kon kiezen welke sport je wilde doen en mijn klasgenoten hadden met opgegeven voor voetbal. Omdat ik uit Nederland kom verwachtten ze dat ik een sterspeler zou zijn, maar dat viel een tikje tegen.

Ook moet iedere week een leerling een presentatie houden over een zelfgekozen onderwerp. Afgelopen week een speciale. Ook over een favoriete film, band of boek, maar deze keer uit Japan. De ouders van degene die de presentatie hield hebben vrienden uit Japan en zij had via hen veel Japanse cartoons, films ed gezien. Ze vertelde dat ze die erg goed vond.Toen kwam er een opmerking vanuit de klas dat ze het verleden met Japan niet zomaar kon vergeten. Er begon een (zeldzame) discussie tussen haar en de klas. Ze kon niet zomaar alleen maar goeds over Japan praten. Ze kreeg aan het eind van haar presentatie ook niet het gebruikelijke applaus. Wij mogen de Duitsers natuurlijk ook niet zo:P, maar ik stond te kijken van de hoge dosis anti-Japan in mijn klas.

De laatste les is om 17.35 afgelopen. De dag is weer omgevlogen, op het laastste uurtje na dat weer een eeuwigheid leek te duren. Dan langer dan een uur met de bus terug het 'gezinsleven' in. Ik woon dus in het gezin met baba, mama en Yafei. Maar Yafei zit op een andere school en slaapt daar ook. Hij komt om het weekend thuis en dan wil hij alleen TV kijken of computerspelletjes spelen, dus daar heb ik niet echt veel aan. Door de weeks ben ik dus alleen met mijn gastouders, die op "hello, eat more, bye-bye" na, geen enkel woord Engels spreken. 's Avonds gaan we vaak uit eten, want mijn gastvader is businessman en zaken worden in China aan tafel gedaan. Vaak met interressante mensen die wel Engels kunnen, dus dat is wel gaaf.

In het weekend ook ontbijten buiten de deur en dan erop uit met de familie, vrienden of met een ander YFU-er uit Belgie. Naar super grote winkelcentra, 10 verdiepingen, super luxe met alle dure merken kleding, computers auto's enz. Er was op de zesde verdieping ook nog een ijsbaan met een hele hoop stuntelende Chinezen, dus ik ben zelfs al wezen schaatsen dit jaar. Maar voor de rest zijn dit soort winkelcentra voor mij alleen om te kijken. Als ik wat wil kopen gaan we naar plaatsen als 'Dongmen'. Een soort grote markt (in het Nederlands Zwarte markt) met heel veel kleinere winkels. Een T-shirt kost er 30 euro als je de winkel binnen komt, 15 euro als je de winkel uitloopt omdat het nog te duur is, en uiteindelijk koop je het shirt voor 6 euro omdat de verkoper je terug sleurt de winkel in voor de echte laatste prijs. Ook zie je hier erg originele nep merken, zoals 'Puuma', 'Swiss-K' en een iPod van Peach. Dvd's kan je overal op straat kopen voor 50 eurocent. En dan werken ze meestal ook nog! 's Nachts uitgaan doet een 'goede Chinese student' niet. Heb ik dus ook nog niet gedaan en daar heb ik ook nog niet echt behoefte aan (In Beijing genoeg uit geweest voor de eerste 3 maanden). Wel gaan we overdag wel eens naar een plaats waar een 'goede Chinese student' ook niet hoort te komen. Een internetcafe, waar je hier ook vaak pool/biljard tafels vind. Prima plek om je te vermaken en voor mij om mijn email te checken en nu wat op de site te zetten.

Naast deze plekken waar het altijd een mensen massa is, heb je in Shenzhen ook veel grote groene parken waar relatief weinig mensen zijn. Mensen die Kongfu bewegingen maken, dansen, sporten, wandelen of achteruit wandelen. Ook zijn er een paar parken op de bergen vanaf waar je een prachtig uitzicht hebt over Shenzhen. Vorige week zaterdag met de Belg naar een groot park aan de rand van Shenzhen geweest, waar je 2 euro entree moest betalen. Ook een grote berg, een dag was niet genoeg om alles te bekijken. Tot de helft naar boven gelopen, echt mooi. Zaten we even te rusten op een bankje, zien we vlak voor ons een slang een dikke pad opeten! Verderop een wierookje gestookt voor een gigantisch Bhuda-beeld in een traditionele Chinese tempel. Weer een stuk verder naar benenden op een groot grasveld omringt met palmbomen en varens aan een meer liggen 'chillen'. Trouwens nog steeds een lekker temperatuurtje van 30 graden! Alleen zelfs hier moest ik een echt helder blauwe lucht missen. Het was al donker geworden en we hadden die slang zien eten, dus we liepen terug over de autoweg in plaats van over de wandelpaden. We kwamen een rijstveldje tegen, waar een boerengezin een eend in een vies riviertje waste en daarna boven een vuurtje roosterde. Wat een contrast in zo'n rijke stad.

Terug naar dat rijke gezin waar ik nu leef. Zoals ik vertelde gaan we vaak uit eten. De mensen met wie we zijn zeggen dan vaak dat ik ook wel in hun gezin kan komen wonen. Toen mijn gastouders een weekje voor zaken naar HongKong moesten, ben ik bij een van die gezinnen wezen logeren. Dat beviel goed want daar woont een zoon die wel thuis slaapt en een beetje Engels kan. Ik kan hem helpen met zijn Engels en hij helpt mij heel erg met mijn Chinees. Sinds twee weken woon ik door de weeks in dat nieuwe gastgezin, met Shushu (oom), A yi (tante, en mijn nieuwe tweede broer YuYang. Het moeilijke Chinees leren gaat nu iets makkelijker en ik vind het ook leuk om weer een ander gezin mee te maken. En in het weekend ga ik nog steeds terug naar (en uit eten met:)) mijn 'oude' gastfamilie.

Shushu werkt voor de regering en had kaarten voor de Shenzhen International HighTech Fair gekregen. Echt groot, al de nieuwste high technoligy in computers, verkeer, energie, woninginrichting, medische higtech enz. Later hoorde ik dat er ook een Nederlandse minister geweest was, maar ik moet hem/haar net misgelopen zijn toen ik aan een high tech spiegel vroeg hoe het weer de volgende dag zou zijn. Vanavond ga ik met iemand van school naar Shenzhen Grand Theatre. Deze week was er een International Piano Contest en vanavond is de finale dus het gaat wel weer een toffe avond worden:)

Soms, als het heel saai is op school, de dag nog erg lang duurt, de leraar monotoon door de microfoon staat te lullen, ik mijn klasgenoten niet versta en gewoon even in het Nederlands wil praten, om Nederlandse humor wil lachen, als ik mijn vrienden, Noor en andere familie mis,.. Dan denk ik wel eens: "Wat doe ik hier?!!" Maar die momenten zijn er tot nu toe zelden en als ze er zijn gaan ze ook snel weer voorbij!

Het gaat hier dus allemaal nog erg goed, ben blij dat ik hier in China zit. Shenzhen is echt een mooie stad, ik heb geluk met mijn gastfamilies en school is ook niet verkeerd. En goede vooruitzichten want met Kerst ga ik met mijn gastmoeder en Yafei naar HongKong! en met YFU gaan we waarschijnlijk ook nog naar Shanghai! De tijd gaat veel te snel, ik wil nog lang niet terug:)

De groeten aan iedereen, ik hoop dat het met jullie ook allemaal goed gaat!! en ik vind het iedere keer weer super leuk om jullie reacties te lezen! En ik hoop dat het nu duidelijk is dat jullie daar beter kunnen denken: "Wat doe ik hier?!!"

  • 28 Oktober 2006 - 10:27

    Marije:

    Heee grote neef van me!;)

    Echt tof dat t goed gaat, en dat je nog lang niet terug wilt, das een goed teken! Mis je wel hoor:O;) echt super veel plezier en succes met het-nog-beter-chinees leren!

    Dikke kus van je nicht!

  • 28 Oktober 2006 - 11:16

    Lian:

    Hee lieve Tom!
    Wat een verhaal weer hee, helemaal tof! Wat raar eigenlijk dat zo'n klein slangetje zo'n dikke pad op eet, haha.
    Mooie foto's ook zeg!
    Ik ben blij dat je je zo vermaakt daar, en niet al te vaak die 'mis-momenten' hebt.. Dat moet ook niet!!
    Heel veel plezier nog en idd succes met het leren van nog beter Chinees, knap hoor!
    Liefs Lian

  • 28 Oktober 2006 - 14:54

    Tsjibbe:

    He kerel, super gaaf dat je het zo naar je zin hebt! Succes met je Chinees en je Chinezen en hou je een beetje rustig.

    Groeten vanuit een regenachtig Holland (K- Herfst) Tsjibbe

  • 29 Oktober 2006 - 12:53

    Maartje:

    Heej super broer! ben echt trots op je:D super vet hoor! ik vind het fantastisch dat je het zo naar je zin hebt en dat alles goed gaat! Heerlijk om te horen! Als ik dit allemaal lees ben ik echt wel jaloers:P haha... heel leuk dat je ook naar dat andere gastgezin gaat en dat daar tenminste wel een leukere 'broer' is;)
    ik wens je nog heeel erg veel plezier en succeS! Ik mis je eigenlijk nog wel,:P maar ik moet daar maar niet te veel bij stil staan.

    een dikke zoen en heel veel liefs van je zusj!

  • 01 November 2006 - 15:27

    Oom Dick:

    Hardstikke leuk om je verslagen te lezen. naast hard chinees leren ( je moet toch een excuus hebben) doe je echt wel toffe dingen! Om jou ook een beetje jaloers te maken: Ik heb afgelopen weekend een nachtje op de camping geslapen en we hebben een paar uurtjes ouderwets zitten ezelen met elkaar. Koen en ik hebben onder de tafel gelegen en gehuild van het lachen. De frikandellen,chips,kaas en worst waren ook heerlijk, maar verder mis je niets. Geniet ervan en alle goeds van ons allemaal!

  • 03 November 2006 - 12:53

    郑婕:

    你好!嘻嘻~

  • 03 November 2006 - 17:52

    Familie Brouwer:

    Heel erg leuk om je verhalen te lezen, Tom.
    Je schrijft met een groot gevoel voor humor. En het is geweldig te lezen wat je allemaal beleeft in het verre China. Esmee vertoeft op dit moment in Australie. Haar verhalen kun je lezen op www.esmeebrouwer.waarbenjij.nu en haar foto's staan op www.esmeebrouwer.blogspot.com
    Nog heel veel succes en veel groeten van ons allen. Jan Louise Fabian Jorn en onze Japanse uitwisselingsstudent Kento.

  • 03 November 2006 - 19:30

    Rob:

    Hey tom, lullen kun je nog als de beste. En zo te lezen denk ik dat het thuisfront het er moeilijker mee heeft dan jij. Ik vind het in ieder geval weer weer eens tijd om een biertje met je te drinken, maar dat laat nog wel even op zich wachten. Ik wens je in ieder geval nog veel plezier daar en geniet ervan!

    PS. neem een lekker chinees biertje voor me mee als je terug komt ;-)

  • 04 November 2006 - 19:27

    Roy:

    HEEEJ grote neef!!

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt daar in china.. En leuk dat je nu een broer die wel gezellig wil doen en jou wil helpen met je nog bter chinees leren:P!!

    Nog veel plezier en succes!! gr. Roy

  • 05 November 2006 - 11:09

    Jo The Belgian Dude:

    hey I don t catch a word of what s up but I just write this so that you ll still remember me in some years (I hope). If I have time enough, I ll try to read and understand what you wrote tough you translated it for me. see you

  • 05 November 2006 - 20:35

    Anouk:

    Heeyaa Tom!!:) Ik had ff je site van koen gekrege;)Maarehm chinese sgol is wel hip enzo:P,, iig respect dat je daar zit in je remi !! Maargoed enjoy! =) Kuss

  • 06 November 2006 - 17:45

    Marco Middelwijk:

    Heej Tom!!! Ik was een hele tijd je site kwijt... maar heb hem dus weer gevonden en ben helemaal geupdate! Blij dat je het naar je zin hebt! En ik vind het erg stoer en knap van je dat je dit allemaal doet... Ik ben zelf druk bezig om van het zomer weer naar Zuid-Afrika te gaan! Geniet er van en ik hou deze site nu wat vaker in de gaten!

  • 07 November 2006 - 22:22

    Lumara:

    Tom! Kerel!
    Echt leuk die site van je! Maris zei het al: tis echte tommie-taal. en dat klopt, ik heb vaak moeten lachen en erg genoten van je verhalen en leuke en mooie en grappige foto's. Ik ben blij dat je het zo goed naar je zin hebt! Tom, het ga je goed! en succes met al je scharreltjes enzo he ;P
    Xx Luutje!

  • 09 November 2006 - 21:37

    Iris & Jeroen.:

    Leuk om te lezen & Je foto's te zien.
    We missen je,Dikke kus & Liefs. Iris&Jeroen.<3

  • 16 November 2006 - 10:21

    Yael:

    Hej Tom!

    Alles goed? Marco vertelde me over je site en was wel heel nieuwschierig hoe je het daar hebt. Als ik je verhalen zo lees klinkt het allemaal egt super! Ben jaloers!! ;) Geniet ervan heh! :)

    Groetjes Yael

  • 22 November 2006 - 16:28

    Lian:

    Tommie!! Ik wil een volgend verhaal lezen!! :)

  • 28 November 2006 - 22:56

    Agnes:

    Hallo Tom,
    Ik heb je web adres van je vader gekregen, dus nu kan ik jouw "Avonturen in China" ook volgen.
    Poeh, je hebt lange dagen daar op school. Heb je ook nog een beetje plezier daar??? Je hoeft je in elk geval niet te vervelen. En met dat Chinees zal het ook wel goed gaan. Ik heb dat met mijn studenten in Japan ook meegemaakt. Aan het eind konden die hun mondje aardig roeren.
    Ik hoop, dat je geniet van het land, de mensen en de wel zo andere cultuur.
    Ik hoor wel weer van je.
    Groeten.

  • 30 November 2006 - 15:10

    Eelke:

    Hee Tom, ik dacht laat ik je verhalen eens gaan lezen! Ik had al bewondering voor je om je keuze om naar China te gaan, maar als ik lees wat voor enorm verschil in cultuur het is, en hoe jij daar mee omgaat word die bewondering alleen maar groter. Hier is alles goed, het leven als student was wel even wennen... Soms denk ik nog wel eens aan het koffie drinken op vrijdagochtend met Marco ;). Mooie foto's, en ga zo door! Ik zal je site eens wat vaker bezoeken.
    Groeten Eelke

  • 10 December 2006 - 12:34

    Bets:

    GOEIEMIDDAGGGGGGGGGG TOMMYBOYY :D wat een verhaal zeg, en wat ben ik blij voor je dat het allemaal goed gaat en dat je het vol houdt. hier in holland gaat alles goed, maar met het weer kunnen we natuurlijk niet aan jou tippen.. je zult vast als een neger terug komen :P

    je krijgt natuurlijk weer de groetjes van de hele rambam hier uit Houten en ik wacht op je volgende verhaaltje :)

    kussssss Bettie..

  • 23 December 2006 - 18:08

    Sanne:

    Hee Tom! Ik kom net thuis in Odoorn en daar wachtte gewoon een kerstkaartje uit China op (o.a.) mij!! Super leuk! Volgens mij heb je het nog prima naar je zin. Net heb ik al je foto's bekeken, wat een belevenis zeg. Geweldig! Ik wil je even hele fijne kerstdagen wensen als je dat daar tenminste viert.. :-) Ik hoop dat je weer eens wat schrijft op deze site! Geniet!! Liefs, Sanne

  • 23 December 2006 - 18:26

    Henk Odoorn:

    He Tom,

    sinds je weg bent volg ik het nieuws uit china intensief. Het laatste nieuws ging over afgestudeerde chinese studenten, die liever werkloos of in een eenvoudig baantje in de stad blijven na hun studie en niet terug willen keren naar het platteland. Lijkt me ook heel moeilijk. Hoe is dat straks met jou? Kun je nog terug naar het platte (neder)land :-)? Goh joh, wat een bijzondere reis ben je aan het maken. Knap dat het je zo goed afgaat. Lukt het nog met die gapende chinees? Hij heeft nu een pseudo broer met pit! We waren erg verrast met je kerstgroet uit china; super dat je daar aan denkt. Hoewel, ver weg voelt soms nog wel eens dichterbij; ervaar je dat ook?
    Tom, we zullen het met de kerstdagen zeker nog over je hebben. Heel goede dagen en jaarwisseling voor jou zonder chinezen want die kennen een andere jaarwisseling naar ik begreep. Lieve groet van hier! Henk

  • 25 December 2006 - 21:20

    Sander:

    Heej tom,

    Goed te horen dat je het daar zo naar je zin hebt :). En leuk verhaaltje en foto's hierboven.

    Nog een fijne tijd toegewenst in China en geniet ervan! Nog fijne kerstdagen (of hebben ze dat daar niet :P) en alvast de beste wensen voor 2007!!

    Gr Sander

  • 30 December 2006 - 18:09

    Jan V . G:

    Hee tom bedankt voor je kerst kaart . Hier is alles goed . De carbid bus staat al klaar en de oliebollen zijn bijna warm . Volgens de berichten heb jij het best naar je zin daar geweldig Geniet er van Doei.

  • 01 Januari 2007 - 23:33

    Tsjibbe:

    He gast, een gelukkig nieuw jaar gewenst en nog heel veel plezier en succes daar in China. We denken aan je! Groeten,

    Tsjibbe

  • 05 Januari 2007 - 16:32

    Oom Dick:

    Ha die Tom, Gelukkig Nieuwjaar etc. xxx van de hele familie hier, en dat zijn dus een boel kussen. Gatsie! We kijken met smacht uit naar de foto's van jouw echte Chinese vuurwerk. Illegaal natuurlijk en made in Taiwan (zullen ze geen leukmgrapje vinden daar)
    Het gaat hier goed. Joek heeft een flat gekocht en Tijn gaat er bij in wonen. In Utrecht. Ik klus me helemaal gek, want ik wil ze natuurlijk buiten de deur houden. Bedankt voor je heel persoonlijke kaart, ik heb even een traantje weggepinkt.. O, ja de chinees tijdens de kerstdagen hebben we maar overgeslagen. We moesten te veel aan jou denken, en opa had zijn overschot aan kerststollen en boterletters hier gedumpt. We bewaren wat voor je als je terugkomt. Groet, oom Dick

  • 06 Januari 2007 - 09:50

    Kous:

    hey kerel

    Een ontzettend gelukkig nieuwjaar. Ik(marijn) heb je nog smsje gestuurd met me dronken kop maar die heb je vast niet ontvangen:P. en we zagen dat we nog geen berichtje geplaatst hadden dus iig bij deze, kerel heel veel succes nog. en je bent alweer op de helft! zet em op!!

    kus Kim en Marijn

  • 06 Januari 2007 - 12:04

    Margriet:

    Hallo Tom,
    Wat een boeiende tijd maak je daar mee zeg!Hierbij de beste wensen voor 2007! Ben ook benieuwd hoe jouw oud en nieuw in China gaat verlopen. Dat gaat toch nog gebeuren? Hier alles prima. Sanne is op wintersport gegaan met een aantal vrienden en Henk en Karlijn gaan over 3 weken naar Oostenrijk.We hebben je moeder met nieuwjaarsdag gesproken bij opa en oma, evenals Maartje, Noortje, Anne en Elbert en Wim.Was leuk. We denken vaak aan je en vinden het enorm flink van je hoe je stand houdt in zo'n totaal andere cultuur. Nu, een goede tijd daar nog, en veel liefs van Henk en Margriet

  • 09 Januari 2007 - 09:49

    Patrick:

    Hey tommie, ik zie dat je al een tijd niets gedaan heb aan je site, wel jammer. ik wel het idee dat je het best leuk heb daar in verwegistan (china)
    Als je weer terug ben drinken we nog wel een biertje. (hoeft niet direct, is wel rustig zo zonder jou geouwehoer...:)

    Hopelijk kan ik binnenkort weer wat lezen zoals de jaarswisseling of dergelijk.

    groet Patrick

  • 16 Januari 2007 - 22:01

    Lian:

    Toooom!

    Ik mis je berichtjes!
    Hoe gaat het met je? Heb je t allemaal nog naar je zin?
    Hier is alles goed! Ik ben in oktober verhuisd naar een grotere kamer. Hier vermaak ik me prima! Pa en ma zijn vant weekend nog wezen klussen. Nu ist helemaaaal mijn plekje :) Nieuwe tafel en stoelen, de boel gesausd, drukdrukdruk.
    Als je terug bent moet je hier maar x komen stappen hoor! Grunn is the best! :P

    Veel plezier daar nog neeffie!

    Kus Lian

  • 24 Januari 2007 - 11:03

    Kous & Tsjibbe:

    hey gast,
    we missen jeee!!! nog paar mndjes. wij tellen al af dusss, we hopen dat je nog steeds een leuek tijd heb daaro. en we denken aan je!!!
    groetjes van ons

  • 18 Februari 2007 - 12:09

    Sander:

    Hey Tom,

    een gelukkig (chinees) nieuwjaar toegewenst! In welk jaar leef je daar?
    Het allerbeste nog daar!

    Gr Sander

  • 02 Maart 2007 - 18:33

    Oom Dick:

    He, Tommy, leef je nog? We wachten met smart op nieuwe verhalen en foto's!

  • 03 Maart 2007 - 15:39

    Jan V G:

    heee tom hoe is ie we horen niets meer waar zit je of ben je te druk met de studie

  • 30 April 2007 - 23:18

    Anne(inUK):

    Hoi, ik zie jouw al voor me en het wereldje waar je in leeft, vind dat je ontzettend leuk schrijft...! ONgeloofelijk om de foto's te zien, en dat je daar nu leeft..! Indrukwekkend! Wat een ervaring! (ben bijna jalours) haha..en om dan jouw blanke koppie te zien tussen al die andere chinese gezichtjes... geniaal!

  • 15 Juni 2007 - 16:53

    Kirsten:

    Hee Tom..
    Ik heb echt een jara niet naar je omgekeken.. en nu moet ik opeens wel is aan je denken.. komt denk ik omdat vorig jaar rond deze tijd veel feestjes waren waar we allebei van de partij waren. GIster waren er weer examenuitslagen.. Dat was bij jullie vorig ook een leuk feestje! Maar wat een leuke website! lekker veel foto's en leuke verhalen.. echt leuk om te lezen..

    Nou ik denk dat je snel weer terugkomt en dan spreek ik je wel weer ;)

    xxx kirsten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Heey! Ik ga een jaar naar China om daar in een gastgezin mee te gaan daaien en naar een locale school te gaan. Ik ga dus echt Chinees leren en de cultuur van binnen uit leren kennen! Kortom, een gave uitdaging waardoor ik mijn horizon een stukje kan verbreden!

Actief sinds 07 Juli 2006
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 25018

Voorgaande reizen:

29 Juli 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: