你&(Hier zou Ni Hao in karakters moet staan) - Reisverslag uit Shenzhen, China van Tom Hoorn - WaarBenJij.nu 你&(Hier zou Ni Hao in karakters moet staan) - Reisverslag uit Shenzhen, China van Tom Hoorn - WaarBenJij.nu

你&(Hier zou Ni Hao in karakters moet staan)

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

31 Augustus 2006 | China, Shenzhen

Aangekomen in Shenzhen! De vlucht was weer prima. Op Shenzen Airport koffer opgepikt, richting de uitgang gelopen en daar stonden de gastfamilies, met bordjes met onze namen erop. 'Tom Hoorn' werd gedragen door een dikke zwetende Chinees, mijn gastbroer (wel een toffe gast)! Ik kon mezelf voorstellen, maar veel verder kwamen we niet want hij verstond mijn 'Chinees' niet en ik verstond zijn 'Engels' niet. Mijn gastouders een hand gegeven en mijzelf voorgesteld, dat was wel even apart; Dat deze mensen nou degenen zijn waar ik een jaar bij in huis ga wonen. In de auto naar 'huis'. Dat duurde 40 minuten en na 10 minuten had ik alles wat ik in de eerste maand geleerd heb wel gezegd. Ik schat dat ze de helft ervan begrepen hebben. Maar de familie was heel vriendelijk en ik voelde me al snel op mn gemak. Op een gegeven moment wezen ze op een van de hoge gebouwen en daarin was ons appartment. Een dubbelappartment (met bovenverdieping dus) in het centrum van Shenzhen. En ik heb een eigen kamer, met een twijfelaarbed en een balkon met een uitzicht over een super gave skyline van shenzhen (vooral 's avonds mooi!). Ik kijk op de andere kant van het hoge groene gebouw op de foto (bericht Dag1). Echt beter! Mijn gastmoeder ging gelijk de keuken in en na een uur gingen we eten. Super lekker, veel verschillende dingen. Ze boden me steeds meer aan, nog maar meer gegeten om beleeft te zijn maar toen ik echt vol zat stopten ze gelukkig met aandringen. Hoe die mensen smakken en slurpen tijdens het eten, echt geweldig. En boeren na het eten is ook echt waar, ik voelde me gelijk helemaal thuis! Mijn bed was opgemaakt, er was een tandenborstel voor me gekocht, ik voelde me echt welkom.

Ik hoef nog niet naar school, want dat begint voor mij morgen pas. De gastfamilie heeft me meegenomen naar het strand, palmbomen en een hele hoop Chinezen! Ook zijn we uit eten geweest met vrienden van ze. Daar zat ik dan, en ik verstond helemaal niks. Maar het was wel een gezellig sfeertje en ik heb lekker meegelachen. Ook ben ik met mijn gastbroer Yafei en zijn klasgenoten naar de Karaoke-Bar geweest. Dat was echt geweldig! En een paar konden engels dus ik heb me prima vermaakt, leuke manier om vrienden te maken.
De beste dag tot nu toe was afgelopen Dinsdag. 'S ochtends ging ik mee naar mijn gastvaders werk. Dat was vrij saai. 'S middags haalde mn gastmoeder mij op om naar een verjaardag te gaan. (Dat begreep ik gewoon in het Chinees!) Ik verwachte een huiskamer vol Chinezen en ik. Maar we gingen naar een super luxe restaurant met een prive kamer met TV, kaartspelen, gokspelen enz. Het was de verjaardag van een vrouw die net met een man uit Noorwegen getrouwd was en hij woonde net voor 2 maanden in China. Wij zaten dus in hetzelfde schuitje want hij kon ook niet genoeg Chinees. Herkenbaar dus. Erg met hem gelachen! Ook heb ik nog een Chinees gokspel geleerd, wel leuk! Mijn ouders verloren gewoon 5000 Yuan (500 Euro):S Ik deed het beter! (nee pa, ik ga niet gokken)

Yafei moest alweer naar school, en hij slaapt daar dus ik moest het alleen met zijn ouders doen. Ze willen niet dat ik alleen weg ga, ze grijpen mijn arm vast bij het oversteken van een straat en ze zijn een beetje overbezorgt! Ik hoop dat dit bij het begin hoort, ze bedoelen het goed en ze zijn erg aardig, maar het is nu een beetje te. Verder is het wel gaaf want ik zie weer een hoop nieuwe dingen en heb al een paar leuke mensen ontmoet. Morgen ga ik dus met school beginnen, ben benieuwd hoe dat gaat lopen!

Leuk weer om jullie reacties te lezen! Have fun! en tot later!

  • 31 Augustus 2006 - 16:05

    Anne:

    Hee broertje! Ik ging net mn mail checken en zag dat jij weer wat op je site gezet hebt. Maartje is hier naast mij op haar kamer haar tas aan het pakken want die gaat zo naar pa. Mam is ook even boven gekomen en ik heb je verhaal voorgelezen. We vinden het heel fijn dat je je nu al thuis voelt in je nieuwe gezin. Dit is erg belangrijk en zal je verblijf in China zeker makkelijker maken dan wanneer je je gastgezin verschrikkelijk vind. Maartje is gister voor het eerst naar school geweest en ik vandaag. Wij zien het aankomende jaar wel zitten. Nu jij nog! Veel plezier en succes ermee! Super veel liefs van ons (L)

  • 31 Augustus 2006 - 21:28

    Ropf:

    He eikel goed om wat van je te horen kerel, het valt me mee dat je alweer wat hebt neer gezet. Als ik het zo lees zou ik er ook wel willen zijn, mischien wel een beetje jaloers :P (vooral dat eten haha) Het scheelt dat die chinees van jou toch wel een beetje uitgaat, dat is niet wat je verwacht had denk ik. Maarre... wat bedoel je met die paar leuke mensen? Maargoed ik hoop dat je een fatsoenlijke kapper bent tegengekomen en dat je het uiteraard naar je zin hebt en niet zielig gaat doen met je rich whyman want daar ben je er niet voor he. Als je trouwens je skype voor elkaar hebt meld het even.

    kusjes ga ik je niet geven maar wel veel succes en natuurlijk plezier.

    Rob

  • 31 Augustus 2006 - 21:39

    Ropf:

    He eikel goed om wat van je te horen kerel, het valt me mee dat je alweer wat hebt neer gezet. Als ik het zo lees zou ik er ook wel willen zijn, mischien wel een beetje jaloers :P (vooral dat eten haha) Het scheelt dat die chinees van jou toch wel een beetje uitgaat, dat is niet wat je verwacht had denk ik. Maarre... wat bedoel je met die paar leuke mensen? Maargoed ik hoop dat je een fatsoenlijke kapper bent tegengekomen en dat je het uiteraard naar je zin hebt en niet zielig gaat doen met je rich whyman want daar ben je er niet voor he. Als je trouwens je skype voor elkaar hebt meld het even.

    kusjes ga ik je niet geven maar wel veel succes en natuurlijk plezier.

    Rob

  • 31 Augustus 2006 - 21:40

    Ropf:

    waarom zet dat kut ding hem er nou 2 keer in, ik word gek.

  • 31 Augustus 2006 - 21:40

    Ropf:

    waarom zet dat kut ding hem er nou 2 keer in, ik word gek.

  • 01 September 2006 - 16:57

    Bettie:

    aaah ik had wel een goed voorgevoel.. ik dacht al dat je er weer een verhaaltje op had gezet.. en gelukkig heb je het daar goed!! en je bent er nu al meer dan een maand, de tijd gaat zeker wel snel.. nou veel plezier met de tokjes en de kungfu mannetjes!! nu de groetjes van Joek, en ik blijf een trouw reacties plaatsen hoor :D success bett

  • 01 September 2006 - 19:00

    Opa En Oma H:

    Leuk om jou goede te lezen. Je kan leuke brieven schrijven! Oma verwacht zeker nog een leuke brief van jou;) Maar gewoon met de hand geschreven!! liefs en een dikke kus van OMA en opa!!!!

  • 01 September 2006 - 19:22

    Kous:

    hey lekkere chinees.

    zo te horen gaat alles wel goed daaro. dus das zeer mooi. Ik ben ook weer bezig met school wat tot nu toe nog goed gaat (pas 2 dagen maar dat maakt niet uit). ow ja dat groene gebouw op die foto kank niet vinden dus ik kan niet zien waar je nou precies zit moet je in je volgende bericht ff betere omschrijving geven;)
    Tsjibbe en ik drinken een biertje voor je morgen in de haas want we denken aan je.

    succes verder! hou je
    taai!

    Kous

  • 01 September 2006 - 19:23

    Kous:

    Lama ik heb het groene gebouw gevonden hij stond op die andere foto:P haha:P

    kus

  • 04 September 2006 - 21:04

    Tientje..:

    Hey!
    Hoe is het nou op je nieuwe school??
    Zijn er veel overeenkomsten met Nederland?en haal je al voldoendes? ;)

    Succes nog!

  • 04 September 2006 - 22:28

    Oom Dick:

    Allereerst hardstikke tof en geweldig om te lezen dat het hardstikke tof en geweldig met jou gaat met al die toffe en geweldige chinezen en hun toffe en geweldig gewoonten, plaatsen en gebouwen. Super tof kerel! Dus ik concludeer dat je een beetje heimwee hebt naat al die toffe en geweldige mensen in putten en omstreken, en dat je ons gewoon jaloers zit te maken. Nou wij hebben het hier geweldig naar ons zin. Het heeft hier vier weken achter elkaar geregend, en iedereen is weer sjagerijnig naar school gegaan. Ik ook. Gelukkig heb ik hele toffe kinderen in mijn vmbo klasjes. Vanmiddag hebben we nog allerlei oud hollandse kampliedjes met elkaar gezongen, en daar zat geen woord chinees bij. Alhoewel de toon wel regelmatig in de buurt kwam.He tom, ik hou het kort. Mocht mijn naam verwarring geven bij je gastfamilie, zeg dan maar dat ik Richard heet, maar geen familie van Nixon...Hartstikke toffe groet, dick

  • 06 September 2006 - 05:42

    Tsjibbe:

    He kleine man, mooi dat het goed gaat daar! Als je terug bent BOB ik wel een keer, me rijbewijs is binnen :D Tot later! Tsjibbe

  • 07 September 2006 - 17:50

    Lian:

    Hee Tommie!
    Helemaal leuk dat je gezin okee is! daar tref je t maar weer mee, lekker hoor!
    Zondag naar de verjaardag van oma.. ik zal je missen hoor, op de fiets! :P
    Leuke foto trouwens, van Noor :P haha.
    Have fun nog daar! Ik hoop gauw weer n verhaal te lezen!
    Dikke kus, Lian

  • 11 September 2006 - 12:52

    Lian:

    Heel erg leuk om je ef gehoord te hebben aan de telefoon! Gaaf dat je belde, oma vond het ook zo leuk! :)
    Twas een leuke dag! Alleen wel zwaar.. ver gefietst.. terwijl ik t weekend leidingreunie had van zomerkamp.. dus 2 dagen flink laat gemaakt.. en zondag een eind fietsen.. oeii... zwaar! haha.
    Dikke kus

  • 12 September 2006 - 18:33

    Koen:

    kom je nog naar huis het is hier erg saai !!!!!

  • 25 September 2006 - 19:08

    Lian:

    hee lieve neef,
    hoe ist nu met je? Gaat alles nog helemaal goed? Ben zo benieuwd.. vaak effe checken, maar nog geen nieuw bericht :(
    Steeds meer een hechte band met je gezinnetje of niet?
    Ik hoop gauw weer wat te lezen! :)
    Kus Lian

  • 27 September 2006 - 07:54

    Lian:

    En Koeneman, crimineeltje, is je oogje niet meer blauw en dik? :P Haha, kom maar een keer hier gezellig doen dan! Das wel leuk!
    Kus van je nichtje :)

  • 28 September 2006 - 15:40

    Jeroen:

    Hee kerol, hoe bevalt het in het verre oosten? ik lees nu pas al je verhalen, egt goed om te horen dat je je daar een beetje gesetteld hebt en dat je het naar je zin hebt! ik had een maand geen pc, alleen nu heb ik eindelijk een laptop voor mn studie, dus ik denk meteen even wat van me laten horen! hier in enschede alles goed, even wennen maar wel leuk allemaal! hopelijk zet je snel weer n verhaal neer, vind t heel cool om te lezen zo! Succes met chinees leren, lkkr eten daar, en wat goedkoop allemaal zeg, egt beter man! Hee ik spreeek je wel weer en ook de groetjes van Iris natuurlijk! Tot later, Groete! Jeroen ;)

  • 30 September 2006 - 14:01

    Xiaojing:

    ej~~~~~~~~~~~~~!

    i'm y'r deskmate~

    haha.~~

  • 04 Oktober 2006 - 13:15

    Lian:

    vette foto's tommie!!

  • 05 Oktober 2006 - 08:41

    Anne:

    Wauw wat een onwijs gave foto's zeg!! En wat heerlijk om je eindelijk weer eens te 'zien'! Je bent in een super mooi land met veel contrasten! Wat doen als die scholieren opgesteld? En wie is dat mooie chinese meisje die je een paar keer op de foto hebt gezet??? fjufju! Veel plezier nog! I love u!

  • 30 April 2007 - 23:02

    Anne(inUK):

    ow.. my gosh! Wat heb jij guts zeg..! Ik bedoel, k ben dan wel naar UK gegaan, maarjah... dat is niks vergeleken met dit! Ik bedoel ik heb eigen kamer etc. Jij bij andere mensen in huis, geen engels...! Wooowww.... maar wat een ervaring om mee te maken! Maar wat een lef! haha.. ken je niet zo goed, maar ben nu al goed trots op je! :P :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Heey! Ik ga een jaar naar China om daar in een gastgezin mee te gaan daaien en naar een locale school te gaan. Ik ga dus echt Chinees leren en de cultuur van binnen uit leren kennen! Kortom, een gave uitdaging waardoor ik mijn horizon een stukje kan verbreden!

Actief sinds 07 Juli 2006
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 25013

Voorgaande reizen:

29 Juli 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: